De eerste keer Noorwegen 2008

Eindelijk moest het er toch maar eens van komen, Noorwegen dus. Een bekende Nederlander heeft al eens gezegd elk nadeel heb ze voordeel (of was het andersom, nou ja, deze past hier) en dat was bij ons ook wel een beetje van toepassing. Wij hebben ca. 15 jaar veel plezier beleefd aan onze hond Ayla, maar dat weerhield ons er wel van om naar Noorwegen te gaan, vanwege alle veterinaire toestanden.

Pasen ’08 is Ayla naar de eeuwige hazen en fazanten gegaan. Langzaam begonnen we een beetje aan Noorwegen te denken maar tegen de tijd dat het definitief werd waren we eigenlijk al te laat om een ferry te boeken, tenzij je de hoofdprijs wilt betalen. Kiel/Oslo laat geboekt kost zomaar ca. € 2100, - (auto + caravan).
Dus hebben we de route via Putgarden en de Oresundbrug genomen, om vervolgens via Zweden naar Noorwegen te rijden. Dat wel een stuk omrijden, maar we hebben vakantie dus gaan met die banaan. Op de eerste dag en nacht in Noorwegen, in de buurt van Oslo, was het bar slecht weer. We zagen de bui (en)letterlijk hangen en naar beneden komen. Het zal toch niet hè? Vervolgens zijn we richting Koppang aan de Glomma gegaan, want daar waren goede (vangst)berichten over verspreid.

Dat viel dus behoorlijk tegen. Er mag daar namelijk met bijna alle visgerei gevist worden. Bovendien mag alles meegenomen worden en kennelijk was dat ook al gebeurd. Een paar kleine vlagzalmpjes waren mijn deel. De Nederlandse camping eigenaar doet erg zijn best om de zaken te optimaliseren. Na een driedaagse vergunning maar twee dagen gebruikt te hebben zijn we naar de bekende Kvennan camping gegaan. Dit is volgens mij een echte visserskolonie.

Deze camping ligt ook weer aan een prachtig stuk Glomma, stroomopwaarts t.o.v. Koppang. Vanaf de kant mag je op de camping gratis vissen maar je kunt je voorstellen dat het een soortgelijke situatie als bij Koppang oplevert. Er is echter ook een stuk “fly only” en dat werpt zijn vruchten af. Ik heb daar een paar dagen gevist en binnen een paar uur ving ik daar een paar keer ca. 20 vlagzalmen van ca. 40cm. en daar kwam ik voor.

Een succesvolle plek was, waar de Glomma door een eiland in tweeën wordt gedeeld, en weer samenkomt. In die stroomnaad was het een mooie belevenis op een grijze CDC dun haakmaat 14. Je mocht op het “Fly Only” stuk maar één vis per dag meenemen en dat was te merken. Vlagzalm zal best heel lekker zijn maar ik zie ze liever zwemmen. Nadat we in de heuvels nog een jonge eland tegengekomen waren, zijn we richting de fjorden gegaan omdat er buiten vissen niet zoveel te beleven valt .

Op wandeltochten is men daar niet echt ingesteld. Het landschap in oost Noorwegen verschilt niet veel met bv. de Ardennen. Als je in de richting van de fjorden komt komen o’s en de ah’s. Je rijdt dan echt een fantastisch landschap binnen met watervallen(tjes) waar je maar kijkt. We zijn neergestreken op de camping Mana bij Voll, in de buurt van Andalsnes aan de Romsdalsfjord. Ook weer een visserscamping maar dan een voor het “grove” werk: pilkers en zware werphengels met garnalen.

Ik had een verticaalhengeltje bij me en vanuit mijn opblaaskano kon ik daar toch nog leuk vissen, wat o.a. koolvis en heilbot opleverde. Het is wel een beetje dubbel maar hier hebben we er toch maar een paar van geconsumeerd jammmm! Het werd tijd voor wat anders dus zijn we naar de Jostedalsbreen, een gletscher, gegaan. Na een wandeling van ca. 1 uur sta je dan aan de voet van deze gletscher en dan voel je je als mens toch wel nietig.

Ook wordt je ernstig geconfronteerd met de opwarming van de aarde, omdat je duidelijk kunt zien hoe de gletscher al gekrompen/gesmolten is. Na met dit globale probleem geconfronteerd te zijn, ging het richting Hellesylt aan de Geirangerfjord prachtig gelegen tussen hoog opgaande bergen. Ook daar weer het water verticalend proberen een visje te bemachtigen. Binnen 10 min. had ik twee mooie gulletjes die ook via een omweg weer in de natuur terecht gekomen zijn jammm!

Na een mooie vaartocht over de Geirangerfjord zijn we via het steile en smalle “Trollenpad” naar een van de hoogste punten in de omgeving gereden met prachtige uitzichten. Gratis is ook een dosis leedvermaak als onderweg een tourbus en een caravanner elkaar tegenkomen. Hierna hebben we nog een bezoekje gebracht aan Bergen een van de twee grootste steden van Noorwegen. Daarna heb ik nog in de …. Fjord gevist maar dat leverde niks op. Ik had het idee dat hoe zuidelijker hoe slechter de vangsten maar dan heb ik het over de fjorden. Misschien dat er nog prima rivieren zijn, maar het ontbrak aan tijd om dat verder uit te zoeken.

Vissen met een vliegenlat in de fjorden is volgens mij onzin omdat het vanaf de kant meteen erg diep wordt met soms diepten van 800m. of misschien wel meer, dat wordt een flinke reel dus. Wat het weer betreft hebben we het redelijk getroffen en hebben zelfs nog wel een kleurtje gekregen. Wat wel triest is dat veel zalmrivieren geïnfecteerd zijn met de Gyrodactylus Salaris parasiet die het voorzien heeft op jonge zalm die zij aan-en opvreten. Een aantal rivieren wordt zeer rigoureus aangepakt door alle leven te doden door er een hoeveelheid Rotenone in te gooien waarna de flora en fauna opnieuw opgestart wordt.

Bij alle zalmrivieren geldt een uitgebreide ontsmettingsceremonie. Prijzig is Noorwegen wel ook al wordt beweerd dat het bijna gelijkgetrokken is met de komst van de €. Maar als je flink wat levensmiddelen en alcoholica (vooral) meeneemt kan je het wel een poosje uithouden. Je moet wel kilometervreter zijn want de afstanden zijn flink. Wij hebben deze vakantie ca. 5500 km. afgelegd en dan zijn we tot ongeveer midden Noorwegen geweest.

Samengevat een prachtig land, in het westen, met mooie vismogelijkheden maar wel met een prijskaartje. Diesel kost bv. bijna € 2, - en dat is vreemd in een land dat zelf olie naar boven haalt. Maar het is een prachtig land, schoon, veilig, overal helder water en niet vergeten het is er erg lang licht. ’s Avonds om 23.00 uur kun je nog buiten een boek lezen zonder kunstlicht en zelfs foto’s maken zonder flits.