Verslag clubavond in het Twiske, dinsdag 5 juli 2016

Traditiegetrouw trekken in juli de leden van de Meivlieg het Twiske in om er gezamenlijk hun lijntjes te strekken. Ondanks het matige weer van overdag (harde wind en regen) en ondanks een aantal afzeggingen waren we rond 18 uur toch nog met z'n dertienen.

Daarvan 2 wandelaars, de overigen hadden hun (vouw) fiets mee genomen, en er waren zelfs twee elektrische fietsen . John Zandvliet en Francois Hendrickx (groep I :-) ) wandelden richting het poldergebied in ten zuiden van de Stooterplas, Groep II van Jan van Westerop ging op de fiets naar het Z.W deel van het natuurgebied en de derde groep o.l.v. de schrijver dezes toog richting plas en het N.W. deel waar enige weken daarvoor uitstekend gevangen “was “. Je leest het goed, WAS!!!

Maar gelukkig, de harde wind trok zich terug en het wolkendek schoof opzij waardoor het aangenaam toeven werd aan de oevers van de Stooterplas en al die andere mooie sloten en meertjes.

De gebroeders Henk en Gerrit Rubers waren voor het eerst ook van de partij. Wonen er eigenlijk bijna om de hoek maar vissen er niet al te vaak. Kennelijk lekker gemaakt door mijn met vis gelardeerde uitnodigings- verhalen wilden ze dat ook wel eens meemaken. Bij 't afstappen van de fiets brak helaas een van hen een klassieke vliegenlat *^$%#*, echter niet getreurd en werd snel thuis een kunstaashengel opgehaald waar die avond tot genoegen een leuke snoek mee werd gevangen.

Dick en Cor (groep IV) hadden al ¾ dag gevist in de omgeving van Landsmeer en strandden onderweg in een verkeerschaos op de ring waardoor zij zich pas rond 18.30 uur bij ons konden aansluiten.

In mijn groep bleven de vangsten “onaanzienlijk” waardoor je je als initiator toch tamelijk ongemakkelijk begint te voelen. Rond 20.30 stelde ik daarom voor maar eens richting John Zandvliet te fietsen om ons geluk in het polderdeel van het Twiske te proberen. Vorig jaar (en ook de jaren daarvoor) was daar namelijk best goed gevangen. Daar aangekomen zagen we John en Francois al snel staan, de 1e op dat moment met een behoorlijk kromme hengel. Beiden hadden al een paar mooie vissen gevangen en ook een aantal van ons lukte het vervolgens ook om een paar mooie voorns te verschalken.

Persoonlijk als ik in het Twiske vis, kies ik 9 van de 10 keer niet voor het polderdeel omdat het erg open is en het water weinig doorzicht heeft waardoor de zichtvisserij er minder goed mogelijk is. Maar vis zit er genoeg zo bleek en als je weet hoe te verleiden (dat is dan wel weer ff zoeken en proberen) kun je er mooie vangsten boeken. Een week later was ik een paar uurtjes terug in het Twiske en nadat ik eerst op zicht bij de plas een aantal mooie voorns gespot en gevangen had ben ik daarna toch weer naar de polder gefietst. Vlak langs de kantjes en bij de peilers van en onder bruggen ving ik in een uurtje wederom een aantal mooie blankvoorns, reden voor de toekomst om dit gebied niet te automatisch links te laten liggen. En dat is ook het interessante van vliegvissen, iedere keer doe je weer nieuwe ontdekkingen waardoor je nooit uitgekeken raakt en verveling niet op de loer ligt.

Iederéén bedankt voor hun komst, volgende maand gaan we vissen op de Waal/Merwede, op dit moment staat het water er nog sky-high, hopelijk is dat over een maand voorbij en kunnen we met een beetje geluk grote windes, brasems, voorns en wie weet een roofblei vangen. En mocht dat niet het geval zijn dan kunnen we ons 's avonds altijd nog tegoed doen aan het lopend buffet bij de inmiddels bekende Chinees in Vianen.