Rivierendag 2016

Lid van een vliegvisclub kan om tal van redenen aantrekkelijk zijn, dat kan ik inmiddels volmondig beamen sinds mijn lidmaatschap vanaf 1 oktober 2007. En zeker niet alleen omdat de Meivlieg regelmatig vistripjes organiseert in binnen en buitenland.

In een onbezonnen bui heb ik me destijds laten verleiden (geen spijt van) een bijdrage te leveren aan de in-en externe PR van de club en wilde uiteraard niet achterblijven het e.e.a. te organiseren en zo zijn in 2010 de inmiddels jaarlijkse Twiske- en Rivierendag ontstaan, waarvan de laatste op zaterdag 13 augustus j.l. heeft plaatsgevonden. Het jaar 2015 was echt een topjaar voor de riviervisserij en daardoor hebben we de hele winter en voorjaar reikhalzend uitgekeken naar de zomer van 2016. Maar zoals het (ook) met vissen zo vaak gaat, "successen uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst". Dat werd in ons geval pijnlijk duidelijk tijdens 3 rivier sessies in mei, juni en juli j.l. Geen schub vingen we en nauwelijks activiteit van vis in het oppervlak, ogenschijnlijk alle vis dus verdwenen Emoji. Een mogelijke oorzaak die we konden bedenken was het maandenlange heel hoge water waardoor de bodemstructuur mogelijk wat gewijzigd was en de vis op andere plekken was gaan azen?

Uiteraard begon ik zwaar te twijfelen of het zo nog wel zin had de geplande rivierendag te organiseren voor onze verwende leden. Dat laatste is natuurlijk een grapje maar er moet natuurlijk wel "wat" te vangen zijn.

Daarom ben ik op vrijdag 5 augustus nog 1 keer met Peter Schoonackers gaan proefvissen, eigenlijk met de nodige scepsis maar het werd een topdag. Voor Peter in het bijzonder want die ving 8 windes allemaal van rond de 50 cm of meer, maar ook ik was dik tevreden.

In de uitnodiging aan de leden heb ik dat uiteraard gedeeld en mocht ik me verheugen in een goede response. En kon dus ook de Chinees in Vianen berichten dat we 's avonds met 16 man hun uitstekende lopend buffet zouden komen bestormen, zal hier niet schrijven plunderen.

Omdat niet alle stekken even visrijk zijn had ik wat lootjes gemaakt waardoor het lot bepaalde welke groep waar zou beginnen en hoe de dag globaal zou verlopen. Als organisator heb ik niet meegedaan en ben ik met Joop Sigaar (nickname) begonnen op een stek waarvan nog maar moest blijken of er überhaupt vis zat. Al snel ving ik een mooie baars en zagen we een prachtige winde 2 voorwaartse meter sprongen maken maar daar bleef het helaas bij deze ochtend. Rond de lunch zijn we gaan kijken hoe de andere groepen het deden en hoewel niet denderend waren er toch al een paar mooie exemplaren gevangen.

Omdat we nog steeds niemand voor de voeten wilden lopen zijn Joop en ik een stuk stroomopwaarts gewandeld naar stekken waar niet gevist werd. Helaas ook daar geen Tight Lines anders dan een enkel rotsblok dat inhaakte of een klomp mosselen.

Rond 15.00 uur hebben we ons gevoegd bij de 3 andere groepen die o.a. visten op de stekken waar Peter en ik zo uitmuntend gevangen hadden. Tjong had mooie windes gevangen maar maat Tassos teller stond nog op 0. De andere groepsleden hadden wisselende resultaten maar er waren er m.i. nog teveel die ook blankten. Peter van Gijn had z'n dubbelhandige hengel meegenomen maar die maakte deze dag niet het verschil. Mario had zijn zoon Scott meegenomen die met werphengels en (kunst)aas z'n geluk beproefde maar het moest stellen met 2 Kessler grondels aan het eind van de dag. Theo ving behalve winde en brasem ook een mooie snoekbaars en rond 17.00 stond Cor als enige nog in water en net toen ik aankondigde dat we gingen afronden stond hij met een kromme hengel en ving z'n 1e brasem van de dag. Twee minuten later stond iedereen weer te werpen want hoop doe leven. En ving Cor z'n 2e vis van de dag, een heuse bot. Rond 18.00 waren wij allen onderweg naar de Chinees en rond 20.30 ging iedereen zijns weeg huiswaarts.

Volgend jaar maar eens kijken waar we gaan vissen, Twiske en de Waal, waar kunnen je nog meer fijn vissen met een grote groep, ik houd me aanbevolen voor goede tips en suggesties.